Hoe trek je als creatieve ondernemer meer klanten aan?

Als creatieve ondernemer wil je het liefst bezig zijn met wat je het leukste vindt: creëren! Maar zonder klanten draait je bedrijf natuurlijk niet. Dit blijft altijd een wisselwerking. Hoe zorg je ervoor dat je een constante stroom aan klanten krijgt, zonder dat je continu aan het leuren bent met je aanbod? In deze blog deel ik praktische strategieën die écht werken. Het een werkt wel beter voor de ene persoon of bedrijf dan voor het andere. Mocht je een strategie op maat willen, plan dan een kennismaking!

1. Zorg dat je te vinden bent

Bijna iedereen begint een zoektocht naar een dienst of product online. Dus, misschien wil je het niet horen 😉 ): zorg ervoor dat jouw website en socials niet alleen mooi zijn, maar ook helder laten zien wat je doet. Een paar tips:

  • Optimaliseer je website voor Google (SEO). Gebruik zoekwoorden die je ideale klant intypt, zoals “fotograaf boeken in [jouw stad]” of “unieke illustraties laten maken”.
  • Maak een persoonlijke en pakkende ‘Over mij’-pagina. Mensen kopen graag van mensen.
  • Kies een social media-platform waar jouw klanten zitten en wees daar actief.

2. Deel waardevolle content (en maak jezelf vindbaar!)

Wil je meer klanten aantrekken zonder opdringerig te zijn? Deel dan waardevolle content! Denk aan:

  • Behind-the-scenes van je creatieve proces.
  • Tutorials, tips of trends in jouw vakgebied.
  • Case studies van succesvolle projecten.

Zo laat je niet alleen zien dat je een expert bent, maar word je ook sneller gevonden via Google én social media.

3. Creëer een slimme klantreis

Veel ondernemers maken de fout om meteen hun dienst of product te promoten. Maar mensen kopen niet zomaar, ze moeten eerst vertrouwen in je krijgen. Bouw een klantreis op:

  1. Trek bezoekers met gratis waardevolle content (blogs, video’s, Instagram posts).
  2. Bied iets laagdrempeligs aan, zoals een gratis e-book, checklist of mini-cursus in ruil voor een e-mailadres.
  3. Stuur regelmatig waardevolle e-mails en introduceer daarna pas je aanbod.

4. Werk slim samen en netwerk

Niet alles hoeft online! Netwerken en samenwerken met anderen kan je enorm helpen. Denk aan:

  • Gastblogs schrijven op populaire websites.
  • Samenwerken met ondernemers die een overlappende doelgroep hebben.
  • Spreken op (online) events of meet-ups waar jouw klanten zijn.

5. Gebruik reviews en testimonials

Mensen geloven liever andere klanten dan jouw verkooppraatje. Vraag daarom tevreden klanten om een review en zet die op je website en social media. Dit verlaagt de drempel voor nieuwe klanten!

6. Test, analyseer en verbeter

Marketing is een spel van proberen, meten en aanpassen. Gebruik Google Analytics en social media-statistieken om te zien wat werkt en pas je strategie daarop aan.

Wil je persoonlijk advies over hoe jij meer klanten aantrekt? Plan een gratis kennismakingsgesprek in, dan denk ik met je mee!

Dit ben ik!

Enthousiast, fanatiek, doorzetter, proffesioneel en eerlijk. Mijn naam is Suzanne, woonachtig in Ridderkerk met mijn gezin. Een liefde voor taart, reizen, spelletjes en dieren. Plus mooie lichtinval, gezellige gesprekken en spontane acties.

Recente blogs

Storytelling inzetten voor je website

Je wil een website voor je onderneming omdat jij graag meer online aanwezig en zichtbaar wil zijn. Het is niet genoeg om alleen online te zijn. Het draait om de beleving van de bezoekers, en dat is waar storytelling in beeld komt. Net als een boek dat je vasthoudt...

Multipassionate ondernemen – hoe doe je dat
Multipassionate ondernemen – hoe doe je dat

De kunst van multipassionate ondernemen: een persoonlijke reis Multipassionate ondernemen is meerdere passies uitvoeren als ondernemer. Vaak hoor je “Doe 1 dinge en wordt daar goed in”maar dat is voor multipassionates geen optie. Je kan niet 1 ding doen. 2 zijn soms...

Tips voor een planning als creatief Ondernemer

Meer grip op je planning en to-dolijst Als creatieve ondernemer herken je dit ongetwijfeld. Je creativiteit komt op de raarste momenten naar boven en wanneer je het juist nodig hebt dan is het er niet. Terwijl je je weer helemaal uitleeft in je creatieve moment blijft...

Van hobby naar werk als fotograaf – Suzanne Boers
Van hobby naar werk als fotograaf – Suzanne Boers

Wie ben ik? Wellicht leuk om even kort voor te stellen, mijn naam is Suzanne en ik ben fotograaf. Daarnaast coach ik creatieve ondernemers om met hun heerlijk chaotische hoofd toch een succesvolle onderneming op te zetten. Ik fotografeeer nu zo’n jaar of 6 en eerst...