Succesvol fotograaf worden, stappenplan!

Vaak begint een fotograaf vanuit een hobby, er ontstaan een interesse voor mooie beelden. Misschien met je telefoon dat je al ontdekt, hey hoe tof is het dat je deze beelden kan creeëren, wat doet het licht met een beeld, hoe verhouden elementen zich, wat zorgt voor de balans in een foto. En op gegeven moment, komt daar de kriebel. Hoe tof zou het zijn om van mijn hobby mijn bedrijf te maken?

Misschien dat het eerste wat in je hoofd komt is, nee dat is niet voor mij weggelegd. Fotograferen is een leuke hobby, maar ik ben nog lang niet goed genoeg, er zijn al zoveel fotografen en wie gaat er uberhaupt nog betalen voor echt een fotograaf als de Iphone steeds betere beelden schiet? Daar kan je vast niet van leven… Maar wat nou als we ervanuit gaan dat er wel een kans is dat het lukt… wat moet je dan doen?

Ik schrijf deze blog vanuit mijzelf, Suzanne Boers en eigenaar van Suzanne Fotografie. Een succesvol fotografiebedrijf waar ik startte als dierenfotograaf en via gezinnen uiteindelijk fulltime trouwfotograaf werd.

Stap 1:

Vind jouw ultieme passie

    Fotografie is enorm breed. En je kan alle kanten op, je kan het gebruiken als contentcreatie voor bedrijven, trouwfotografie, dieren, natuur, portretten, sport, schoolfotografie nou en ga zo maar door. En dan natuurlijk nog in combinatie met videografie, drones of andere opties.

    Wat ik je ten allereerste wil aanraden, ga experimenteren. Waar ligt misschien een natuurlijk talent? Wat voelt zo makkelijk dat je er niet over na hoeft te denken en wat je het liefst dag en nacht zou willen doen? Maak vrij werk, vraag vrienden en familie, neem een andere hoek of huur een andere lens. Daag jezelf uit en vind jouw gouden ei 🙂

    Stap 2:

    Laat zien wat je doet

      Ben jij die fotograaf met 1001 geweldige foto’s op zijn computer (en natuurlijk in de cloud gebackupt) maar dat eigenlijk niemand het echt weet? Dan daag ik je bij deze uit. Laat het zien. Een gratis en laagdrempige manier is om een instagram account aan te maken bijvoorbeeld en het daar te delen. Je kan ook andere platforms gebruiken maar dat is afhankelijk van het soort werk wat je maakt.

      Stap 3:

      Stap over dat imposter syndroom heen

        Het imposter syndroom is iets wat veel fotografen wel herkennen. Een soort continue angst, wat als mensen door hebben dat ik maar wat doe? Dat ik het ook niet helemaal weet en ik eigenlijk helemaal niet zo goed ben? Wat als het niet lukt? Stap daarover heen, je kan bijvoorbeeld mijn mini-training mindset magic gebruiken om al een eerste stap te maken hierin. Ga zoeken hoe jij kan groeien in het vertrouwen en steeds meer durft uit te spreken.

        Stap 4:

        Hou je focus scherp

          En dit keer bedoel ik niet het focuspunt wat je moet gebruiken. Maar waar je heen wilt. Wil je meer mensen gaan fotograferen? Ga dan een plan maken, hoe kan je dit voor elkaar krijgen. Wil je trouwfotografie doen? Ga kijken of je ergens bijvoorbeeld een styled shoot of een workshop kan fotograferen. Wil je meer dieren fotograferen? Ga sochtends vroeg de natuur in. Wil je je foto’s verkopen? Kijk eens op een site als werkaandemuur.nl. Wil je fotoreportages boeken? Zorg dat klanten jou kunnen vinden.

          En zo zou ik dit voor iedere tak kunnen uitleggen, maar als je zegt ‘ik wil een fotografiebedrijf’, zorg dan voor focus en de stappen die daarbij horen.

          Stap 5:

          Verzamel fans

            In deze tijd met social media zijn fans bijna onmisbaar. Wees niet bang, je hoeft echt geen Taylor Swift fanbase. Maar zorg dat mensen je werk willen delen, al is het je moeder, partner of buurvrouw. Samen bereik je meer dan alleen. Ga er dus voor om te zorgen dat je werk gecreeerd wordt en mensen enthousiast over jouw werk praten. Dit is echt nog alijd de allermakkelijkste manier om aan je eerste en volgende klanten te komen. Praat met iedereen erover.

            Stap 6:

            Neem jezelf serieus

              Neem jezelf serieus in deze. Zolang jij fotografie als een hobby beschouwt blijft het ook je hobby. dan zal je niet snel uit dat cirkeltje breken. Als je stappen wilt maken zal je dat moeten doen door te professionaliseren, bijvoorbeeld door betere apparatuur, workshop of een coaching (daarvoor kan je bij mij terecht). Ga ervoor.

              Stap 7:

              Blijf kritisch & creatief

                Met bovenstaande stappen klinkt het misschien simpel. Doe je ff zo’n fotografie toko. Dat is het niet. De markt is gewoon vol. Eerlijk is eerlijk. Maar juist door kritisch te zijn, op je eigen werk, op je eigen marketing, op je acties die je uitvoert dan zal het je lukken. Wees creatief, dan spring je eruit. In zowel je beeldmateriaal als je werkwijze. Zorg dat je opvalt op een positieve manier.

                Repeat stap 1 t/m 7

                  Deze stappen zijn altijd terugkerend, in welke fase van je bedrijf je ook zit. Dit is een marathon, geen sprint. Je hebt een lange adem nodig en moet blijven doen wat je het allerleukste vindt. Eruit springen en vertrouwen op jezelf. Mensen om je heen verzamelen die in je geloven. You rock!

                  Conclusie

                    Een succesvol fotografiebedrijf is niet in 1 nacht op het ijs, maar… als ik het kan, why the f. not you?

                    Ik geloof dat als je ervoor zorgt dat je eruit springt, je doorzet en je je eigen verantwoordelijkheid neemt (eventueel met hulp) dat het je lukt. De marketing en promotiestappen zijn voor geen een bedrijf hetzelfde. Maar er is ook geen fotograaf of geen mens hetzelfde. Doe wat goed voelt, en ga er volle bak voor. 

                     

                    Wil je graag samenwerken aan een succesvol fotografiebedrijf? Plan dan hier een gratis kennismaking in en ik vertel wwat voor jou en jouw budget op dit moment de meest handige stap is.

                    Cadeautje voor jou!

                    Tof dat je op zoek bent naar manieren om je onderneming te laten groeien. Ik heb een Creatief Werkdocument gemaakt, om meer rust in je hoofd te krijgen. Ik denk dat het interessant voor je is! 

                    Download hier een gratis werkblad om met meer rust te kunnen ondernemen.

                    Dit ben ik!

                    Enthousiast, fanatiek, doorzetter, proffesioneel en eerlijk. Mijn naam is Suzanne, woonachtig in Ridderkerk met mijn gezin. Een liefde voor taart, reizen, spelletjes en dieren. Plus mooie lichtinval, gezellige gesprekken en spontane acties.

                    Ontvang nieuwe tips in je inbox

                    Recente blogs

                    Storytelling inzetten voor je website

                    Je wil een website voor je onderneming omdat jij graag meer online aanwezig en zichtbaar wil zijn. Het is niet genoeg om alleen online te zijn. Het draait om de beleving van de bezoekers, en dat is waar storytelling in beeld komt. Net als een boek dat je vasthoudt...

                    Multipassionate ondernemen – hoe doe je dat
                    Multipassionate ondernemen – hoe doe je dat

                    De kunst van multipassionate ondernemen: een persoonlijke reis Multipassionate ondernemen is meerdere passies uitvoeren als ondernemer. Vaak hoor je “Doe 1 dinge en wordt daar goed in”maar dat is voor multipassionates geen optie. Je kan niet 1 ding doen. 2 zijn soms...

                    Tips voor een planning als creatief Ondernemer

                    Meer grip op je planning en to-dolijst Als creatieve ondernemer herken je dit ongetwijfeld. Je creativiteit komt op de raarste momenten naar boven en wanneer je het juist nodig hebt dan is het er niet. Terwijl je je weer helemaal uitleeft in je creatieve moment blijft...

                    Van hobby naar werk als fotograaf – Suzanne Boers
                    Van hobby naar werk als fotograaf – Suzanne Boers

                    Wie ben ik? Wellicht leuk om even kort voor te stellen, mijn naam is Suzanne en ik ben fotograaf. Daarnaast coach ik creatieve ondernemers om met hun heerlijk chaotische hoofd toch een succesvolle onderneming op te zetten. Ik fotografeeer nu zo’n jaar of 6 en eerst...