Goede teksten schrijven als creatief ondernemer

Als creatieve ondernemer wil je natuurlijk laten zien wat je doet maar soms is wat tekst ook handig en veel creatievelingen zijn tekstueel niet even sterk of vinden het vooral lastig om voor zichzelf te schrijven. Uiteindelijk bestaat een website voor een groot deel uit tekst, dus is het toch handig om die wel te hebben. In deze blog geef ik je wat tips over teksten schrijven voor jou als creatieve ondernemer. Ik leg je ook nog wat uit over CTA’s, dat kan je niet eten maar is wel handig om te weten.

Ken je doelgroep door en door

Voordat je begint met schrijven, is het van essentieel belang om je doelgroep goed te begrijpen. Wat zijn hun behoeften, uitdagingen en verlangens? Creëer teksten die resoneren met je publiek en die laten zien dat jij begrijpt wat voor hen belangrijk is. Gebruik de taal van je doelgroep en zorg ervoor dat je teksten aansluiten bij hun emotionele en praktische behoeften.  Een opdracht die je hierbij kan doen is als het ware een brief schrijven, hoe zou je dan tegen diegene praten? Vaak kan je daar al veel uithalen wat je ook weer kan gebruiken. Als je bijvoorbeeld wilt dat je website goed gevonden wordt via google, ga dan na op welke woorden ze googlen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld in je google analytics te kijken als je dat hebt. Ga in op specifieke vragen waar je klanten antwoord op zullen willen of waar je bijvoorbeeld ze wel eens over hoort.

Vertel het verhaal van jou als ondernemer

Als creatieve ondernemer heb je een uniek verhaal te vertellen. Maak gebruik van storytelling om een verbinding te creëren tussen jou en je publiek. Laat zien wat jouw passie is, waarom je doet wat je doet, en hoe jouw creativiteit een meerwaarde biedt. Mensen willen niet alleen producten of diensten kopen, ze willen weten wie de persoon achter de ondernemer is. Er zijn bijvoorbeeld heel veel fotografen, maar geen een is zoals jij bent. Echt niet, en dat is soms best een uitdaging.
Is schrijven niet jouw sterkste vak, kijk dan eens of je het verhaal wat je wilt vertellen kan inspreken en dan later kan laten uitschrijven

KISS – Keep it Stupid Simple

Vaak denken we veel te moeilijk, en zijn we geneigd er ongeveer 734 over na te denken voor we het online gooien. Maar soms is het gewoon oke zoals het is. Websites zijn geen plek voor lange lappen tekst. Houd je teksten beknopt en boeiend. Gebruik korte alinea’s, opsommingstekens en relevante koppen om de leesbaarheid te verbeteren. Maak gebruik van krachtige woorden die aanspreken, wissel af met beelden en probeer de aandacht vast te houden. Wees duidelijk en vermijd vakjargon dat jouw doelgroep mogelijk niet begrijpt. Vaak zijn bepaalde woorden niet heel relevant, bijvoorbeeld met wat voor camera je fotografeert. Het resultaat is wat telt. Enne, je klant weet niet welke teksten je eigenlijk had willen schrijven he? Dat zit enkel in jouw hoofd.

Gebruik Call to Actions (CTA’s)

Een effectieve Call to Action is als een uitnodiging die je bezoekers aanzet tot actie. Of het nu gaat om het inschrijven voor een nieuwsbrief, het bekijken van je portfolio, of het doen van een aankoop, maak je CTA’s duidelijk en aantrekkelijk. Gebruik actiewoorden zoals “Ontdek”, “Leer Meer”, “Probeer Nu”, en zorg ervoor dat ze opvallen met kleurcontrasten en een heldere vormgeving. Je kan ook kijken om met een soort schaarste te werken, bijvoorbeeld: enkel deze week of nu met extra korting. Let wel op dat het daarbij wel jouw verhaal blijft

Schrijf als een mens

ChatGPT is een geweldige uitvinding maar juist daardoor verlangen we nog meer naar een stukje menselijkheid. Een stukje persoonlijkheid en persoonlijk contact. Kijk bijvoorbeeld om er een leuk feitje of iets met humor tussendoor te zetten. Je kan ChatGPT wel als inspiratie gebruiken, maar het is geen vervanging van een mens. Kom je er echt niet uit of merk je continue een blokkade. Denk dan eens aan een tekstschrijver of schrijfcoach. Ik heb er diverse mogen coachen en zij denken echt heel prettig mee! Enne, bonus: het zijn echte mensen 🙂 

 

 Jouw 80% is de 120% van iemand anders

Vaak willen we als creatieveling perfect zijn, maar helaas, we zijn ook maar mensen. Wij streven vaak naar 120% leveren, ook in teksten want wat nou als er een spelfout in staat?
Weet je, het maakt niet uit. JIJ maakt je er druk om maar de kans is groot dat de ander er bijvoorbeeld overheen leest of zich er niet aan stoort. Ze weten immers ook niet wat je neer had willen zetten. Soms is done better than perfect, en je kan altijd je website weer aanpassen.

 

Verbinden met creatievelingen

Kom in de facebookcommunity Creatief op eigen-wijze