Prijsbepaling als creatieveling

Deze vraag is naast, hoe kom ik aan klanten de meest gestelde vraag. Wat moet ik vragen. Dit is een stuk dat heel erg met mindset te maken heeft. Hoeveel vind jij jezelf, jij tijd en je product of dienst waard?
Is dat de letterlijke tijd, de (emotionele) waarde die het bij zich draagt, de kwaliteit of exclusivititeit. Het is dus al snel duidelijk dat hier niet 1 antwoord op te geven is. Wel heb ik voor jou drie manieren waarop het hopelijk iets makkelijker wordt. Let op: dit is geen financieel advies, maar biedt hopelijk een houvast, zeker als startende ondernemer.

3x prijzen bepalen, wat is goed voor jou?

1) Beter goed gejat

Dit is waarschijnlijk de makkelijkste manier. Kijk naar collegaondernemers, wat vragen zij voor hetzelfde aanbod als dat je
hebt (of wilt hebben). Let hierbij ook op de kwaliteit en stijl, is dit
ongeveer hetzelfde als wat jij bied? Of heb jij wellicht iets wat je
juist unieker maakt of een extra die je kan toevoegen. Schrijf van een stuk of 4 collega-ondernemers de prijzen op en pak daaruit
het gemiddelde. 

Let op: Dit hoeft niet voor jou te gelden, het niveau kan anders zijn, materiaal of afwerkingskosten. Als je veel hoger of veel lager gaat zitten als je concurrent kan je vragen krijgen. Dat is oke, als jij je prijs kan uitleggen vooral voor jezelf.

 

2) Op basis van uurtarief

Dit is vooral fijn als je je voornaamste inkomen uit je loondienstbaan haalt.
Uiteindelijk kan je dit zo hoog (of laag) maken als je zelf wilt.
Hoeveel uur ben je kwijt aan je aanbod?
Bijvoorbeeld een fotoreportage: Je hebt een uur de fotoshoot, maar je hebtdaarvoor bijvoorbeeld een uur voorbereiding, dan ben je nog 3 uur bezig met bewerken / uitzoeken en een uur bezig met nazorg. Dan kom je in totaal op 6
uur werk wat 1 fotoshoot kost.
Reken ongeveer dat de helft van je inkomsten naar de belasting gaat.
Kijk naar wat jij een oke uurtarief vindt, je kan bijvoorbeeld kijken naar jeuurloon in loondienst. Stel dit is €15,- per uur, maar als ondernemer gaat de helft dus naar de belasting dus zou ik je eigen uurtarief op €30 zetten. Is een lager uurtarief voor je goed, dan is dat ook helemaal prima.
De berekening is dan snel:
6 uur x €30,- = €180 wat je voor een fotoshoot zou moeten vragen.
Heb jij nog inkoop omdat je bijvoorbeeld een album maakt, of een handgemaakt product, dan dien je deze kosten ook door te rekenen. Je hebt
natuurlijk ook altijd nog extra kosten zoals een abbonement, je boekhoudpakket, afschrijving van apparatuur etc. Hierbij kan je ook kijken naar eventuele aftersales voor je onderneming,
bijvoorbeeld de mogelijkheid om extra foto’s af te nemen of een combinatiepakket.

 Let op: Dit is vaak een fijn begin, maar veel uren zoals adminsitatie, social media, extra bijscholingsuren zitten hier niet bij

 

 

 

3)Ouderwets rekenen

Dit is de manier die het meest wordt geadviseerd. Ik vind het echter belangrijk om
te kijken wat bij jou past en deze stap kan in sommige fases nog als “te veel”
voelen.
Stel je zegt, ik wil maximaal 24 uur per week werken en €1500 overhouden per
maand. Een snelle berekening maakt dus dat je dan minstens €3000 omzet per maand moet draaien (afhankelijk van de kosten die je maakt in je bedrijf).
Je kan gemiddeld rekenen dat er 4,3 weken in 1 maand zitten.
4,3 x 24 = 103,2 uren per maand dat je wilt werken
Als je dan €3000 omzet wilt hebben, gedeeld door 103,2 = €29,- per gewerkt uur.
Dit is excl de berekening van afschrijving apparatuur, abonnementen, kosten voor
bijvoorbeeld drukwerk en uren achter de schermen. Die €29,- is niet altijd het
directe klantenwerk omdat je ook bijv. bezig bent met social media, administratie,
bijscholing etc. Dit is natuurlijk per bedrijf wisselend. Het is goed voor jezelf om
dit eens te berekenen op bijvoorbeeld jaarbasis en dit daarna toe te voegen.
Een handige tool om te gebruiken is:
https://rekentools.webbridge.nl/kvk/uurtarief-zzp-er/
Hiervoor is het handig als je eerst opschrijft welke kosten je hebt.
Bijv. huur studio, verzekeringen, afschrijving apparatuur, abbonnementen etc. Je
zakelijke kosten du.

 

Huh en nu?

Bij deze berekeningen ben ik allemaal uitgegaan van redelijk minimale prijzen. Ik
heb hiervoor gekozen omdat dit aansluit bij veel ondernemers in deze groep.
Maar, je bent zo veel waard als dat je het zelf vindt.
En je levert aan de ene kant je eigen waarde, maar aan de andere kant: je levert
ook het stukje beleving en tastbaarheid. Dat is vaak waardevoller als geld kan
uitdrukken.
Ik zorg bijvoorbeeld in mijn coaching ervoor dat mensen vol vertrouwen gaan
ondernemen en hun prijzen ook écht kunnen ownen. Dit is een persoonlijk
proces, waar soms ook belemmerende overtuigingen bij komen. Ik ben ervan
overtuigd dat dit veel waardevoller is omdat dit lessen zijn waar je de rest van je
leven iets aan hebt. Hiermee leggen we gelijk de juiste basis van je
onderneming.
Dit is natuurlijk ook met al het andere, je uurprijs hoeft zeer zeker niet de prijs te
zijn van je waarde en kan met je mee groeien.
En kom je op een tarief uit wat veel te veel voelt voor je? Wie houdt je tegen om
lager te beginnen?
Heel heel veel succes en als je vragen hebt, laat het even weten.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Hiermee blijf je op de hoogte van de laatste nieuwtjes, toffe acties en ontvang je iedere maand een dosis inspiratie. Zo kan jij met fun en focus gaan ondernemen.

Marketing door