Deze vraag is naast, hoe kom ik aan klanten de meest gestelde vraag. Wat moet ik vragen. Dit is een stuk dat heel erg met mindset te maken heeft. Hoeveel vind jij jezelf, jij tijd en je product of dienst waard?
Is dat de letterlijke tijd, de (emotionele) waarde die het bij zich draagt, de kwaliteit of exclusivititeit. Het is dus al snel duidelijk dat hier niet 1 antwoord op te geven is. Wel heb ik voor jou drie manieren waarop het hopelijk iets makkelijker wordt. Let op: dit is geen financieel advies, maar biedt hopelijk een houvast, zeker als startende ondernemer.

3x prijzen bepalen, wat is goed voor jou?

    1. Beter goed gejat

      Dit is waarschijnlijk de makkelijkste manier. Kijk naar collegaondernemers, wat vragen zij voor hetzelfde aanbod als dat je hebt (of wilt hebben). Let hierbij ook op de kwaliteit en stijl, is dit ongeveer hetzelfde als wat jij bied? Of heb jij wellicht iets wat je juist unieker maakt of een extra die je kan toevoegen. Schrijf van een stuk of 4 collega-ondernemers de prijzen op en pak daaruit het gemiddelde. 

      Let op: Dit hoeft niet voor jou te gelden, het niveau kan anders zijn, materiaal of afwerkingskosten. Als je veel hoger of veel lager gaat zitten als je concurrent kan je vragen krijgen. Dat is oke, als jij je prijs kan uitleggen vooral voor jezelf.

      2. Op basis van uurtarief

        Dit is vooral fijn als je je voornaamste inkomen uit je loondienstbaan haalt. Uiteindelijk kan je dit zo hoog (of laag) maken als je zelf wilt.

        Hoeveel uur ben je kwijt aan je aanbod?

        Bijvoorbeeld een fotoreportage: Je hebt een uur de fotoshoot, maar je hebt daarvoor bijvoorbeeld een uur voorbereiding, dan ben je nog 3 uur bezig met bewerken / uitzoeken en een uur bezig met nazorg. Dan kom je in totaal op 6 uur werk wat 1 fotoshoot kost.
        Reken ongeveer dat de helft van je inkomsten naar de belasting gaat.
        Kijk naar wat jij een oké uurtarief vindt, je kan bijvoorbeeld kijken naar je uurloon in loondienst. Stel dit is €15,- per uur, maar als ondernemer gaat de helft dus naar de belasting dus zou ik je eigen uurtarief op €30 zetten. Is een lager uurtarief voor je goed, dan is dat ook helemaal prima.

        De berekening is dan snel:
        6 uur x €30,- = €180 wat je voor een fotoshoot zou moeten vragen.

        Heb jij nog inkoop omdat je bijvoorbeeld een album maakt, of een handgemaakt product, dan dien je deze kosten ook door te rekenen. Je hebt natuurlijk ook altijd nog extra kosten zoals een abbonement, je boekhoudpakket, afschrijving van apparatuur etc. Hierbij kan je ook kijken naar eventuele aftersales voor je onderneming, bijvoorbeeld de mogelijkheid om extra foto’s af te nemen of een combinatiepakket.

        Let op: Dit is vaak een fijn begin, maar veel uren zoals adminsitatie, social media, extra bijscholingsuren zitten hier niet bij.

        3. Ouderwets rekenen

          Dit is de manier die het meest wordt geadviseerd. Ik vind het echter belangrijk om te kijken wat bij jou past en deze stap kan in sommige fases nog als ’te veel’ voelen.

          Stel je zegt, ik wil maximaal 24 uur per week werken en €1500 overhouden per maand. Een snelle berekening maakt dus dat je dan minstens €3000 omzet per maand moet draaien (afhankelijk van de kosten die je maakt in je bedrijf).
          Je kan gemiddeld rekenen dat er 4,3 weken in 1 maand zitten.
          4,3 x 24 = 103,2 uren per maand dat je wilt werken

          Als je dan €3000 omzet wilt hebben, gedeeld door 103,2 = €29,- per gewerkt uur.

          Dit is excl de berekening van afschrijving apparatuur, abonnementen, kosten voor bijvoorbeeld drukwerk en uren achter de schermen. Die €29,- is niet altijd het
          directe klantenwerk omdat je ook bijv. bezig bent met social media, administratie, bijscholing etc. Dit is natuurlijk per bedrijf wisselend. Het is goed voor jezelf om dit eens te berekenen op bijvoorbeeld jaarbasis en dit daarna toe te voegen. Een handige tool om te gebruiken is de uurtarief zzp’er rekentool.

          Hiervoor is het handig als je eerst opschrijft welke kosten je hebt. Bijv. huur studio, verzekeringen, afschrijving apparatuur, abbonnementen etc. Je zakelijke kosten dus.

          Huh en nu?

            Bij deze berekeningen ben ik allemaal uitgegaan van redelijk minimale prijzen. Ik heb hiervoor gekozen omdat dit aansluit bij veel ondernemers in deze groep.
            Maar, je bent zo veel waard als dat je het zelf vindt.
            En je levert aan de ene kant je eigen waarde, maar aan de andere kant: je levert ook het stukje beleving en tastbaarheid. Dat is vaak waardevoller als geld kan
            uitdrukken. Ik zorg bijvoorbeeld in mijn coaching ervoor dat mensen vol vertrouwen gaan ondernemen en hun prijzen ook écht kunnen ownen. Dit is een persoonlijk
            proces, waar soms ook belemmerende overtuigingen bij komen. Ik ben ervan overtuigd dat dit veel waardevoller is omdat dit lessen zijn waar je de rest van je leven iets aan hebt. Hiermee leggen we gelijk de juiste basis van je
            onderneming.

            Dit is natuurlijk ook met al het andere, je uurprijs hoeft zeer zeker niet de prijs te zijn van je waarde en kan met je mee groeien. En kom je op een tarief uit wat veel te veel voelt voor je? Wie houdt je tegen om lager te beginnen? Heel heel veel succes en als je vragen hebt, laat het even weten.

            Dit ben ik!

            Enthousiast, fanatiek, doorzetter, proffesioneel en eerlijk. Mijn naam is Suzanne, woonachtig in Ridderkerk met mijn gezin. Een liefde voor taart, reizen, spelletjes en dieren. Plus mooie lichtinval, gezellige gesprekken en spontane acties.

            Ontvang nieuwe tips in je inbox

            Recente blogs

            Storytelling inzetten voor je website

            Je wil een website voor je onderneming omdat jij graag meer online aanwezig en zichtbaar wil zijn. Het is niet genoeg om alleen online te zijn. Het draait om de beleving van de bezoekers, en dat is waar storytelling in beeld komt. Net als een boek dat je vasthoudt...

            Multipassionate ondernemen – hoe doe je dat
            Multipassionate ondernemen – hoe doe je dat

            De kunst van multipassionate ondernemen: een persoonlijke reis Multipassionate ondernemen is meerdere passies uitvoeren als ondernemer. Vaak hoor je “Doe 1 dinge en wordt daar goed in”maar dat is voor multipassionates geen optie. Je kan niet 1 ding doen. 2 zijn soms...

            Tips voor een planning als creatief Ondernemer

            Meer grip op je planning en to-dolijst Als creatieve ondernemer herken je dit ongetwijfeld. Je creativiteit komt op de raarste momenten naar boven en wanneer je het juist nodig hebt dan is het er niet. Terwijl je je weer helemaal uitleeft in je creatieve moment blijft...

            Van hobby naar werk als fotograaf – Suzanne Boers
            Van hobby naar werk als fotograaf – Suzanne Boers

            Wie ben ik? Wellicht leuk om even kort voor te stellen, mijn naam is Suzanne en ik ben fotograaf. Daarnaast coach ik creatieve ondernemers om met hun heerlijk chaotische hoofd toch een succesvolle onderneming op te zetten. Ik fotografeeer nu zo’n jaar of 6 en eerst...