Prijzen bepalen als fotograaf

Deze vraag is naast, hoe kom ik aan klanten de meest gestelde vraag. Wat moet ik vragen. Dit is een stuk dat heel erg met mindset te maken heeft. Hoeveel vind jij jezelf, jij tijd en je product of dienst waard?
Is dat de letterlijke tijd, de (emotionele) waarde die het bij zich draagt, de kwaliteit of exclusivititeit. Het is dus al snel duidelijk dat hier niet 1 antwoord op te geven is. In deze blog richt ik mij echt  op de fotograaf. Hoe bepaal je je tarief voor een fotoshoot of voor een bruiloft fotograferen.

Ik schreef al eerder een blog over prijsbepaling als creatieveling. Met ook rekenvoorbeelden, die vind je hier.

Suzanne Boers - fotograaf en coach

Geld vragen als fotograaf

1) Hoe bepaal je je prijs voor een fotoshoot

Het zou makkelijk zijn als je gewoon 1 vast tarief zou hebben. Maar dat is niet zo. En ook maar goed, want er zijn altijd mensen met bijvoorbeeld meer ervaring, andere apparatuur en met fotoshoots is het ook zo dat het afhangt van bijvoorbeeld publicaties.

Waarschijnlijk ben je aan het twijfelen en kom je daarom op deze blog. Ik wil je aanraden om eens na te gaan per fotoshoot hoeveel tijd het je kost.

Dus stel. Je hebt een fotoshoot van 1 uur. Maar daarvoor mail en bel je met de klant (30 minuten), heb je 30 minuten reistijd naar de fotoshoot locatie. En ben je 3 uur bezig met het nabewerken, uitzoeken en versturen van de foto’s. Dan kost de fotoshoot je al 5 uur. Stel je rekent met een uurtarief van €25 dan zou een fotoshoot hierom  €125 moeten kosten. 

Hier heb je nog geen extra kosten als bijscholing, apparatuur e.d. meegerekend. Ik raad je aan om dit wel te doen, maar lees eerst punt 2.

 

2) Wat kan je zelf uitspreken?

Stel je leest net €125,- voor een fosothoot van een uur. En het zweet breekt je uit. Dat kan NOOIT. Dat ben ik totaal niet waard. Zo goed ben ik niet.
Als dit je gedachten zijn, ga het ook niet doen voor deze prijs. Het belangrijkste is dat je een prijs kan uitspreken. Dat jij kan zeggen dit vraag ik en je er goed bij voelt. Als je begint te stotteren zodra je de prijs zou moeten noemen, dan werkt dit niet. Dan raad ik je aan om eerst te groeien in je zelfvertrouwen en mindset. Dit is een van de zaken die ik je leer tijdens een 1-1 traject. Het kan natuurlijk ook liggen aan dat je bepaalde situaties hebt waar je in wilt groeien, dan zou je bijvoorbeeld naar een fotografie of flitscursus kunnen kijken.

 

 

 

.3) Wat is de waarde die je levert?

 

De mooiste dag uit je leven vastgelegd en zulke foto’s dat de tranen je weer in je ogen schieten. De innige band met je oma en de blunder van je vriendin. Het moment dat je zelf niet meekreeg. Dit is waarde. Dit is iets wat meer is dan “leuke foto’s van je trouwdag”. Dit geeft een beleving. Zeker als je het bijvoorbeeld combineert met een prachtig album, een fijne kennismaking en prettig contact een meedenken tussendoor. Dit is allemaal waarde en meer waard dan enkel je uurtarief.
Daarop mag je je prijs gaan bepalen als het goed voelt. 
Dit is meer dan enkel een berekening omdat het een belevenis is die soms zelfs onbetaalbaar is. 
Maar ook voor een gewone gezinsfotoshoot, zakelijke shoot of paarden fotoreportage kan je tarieven gaan verhogen als je voelt “maar het is meer dan enkel het werk”. Tuurlijk jij investeert tijd, materiaal en kennis, maar ook jij als persoon. is dit €125 waard? Of kan daar met gemak een 0 achter? Wat is het waard?
Indien je werkt met bijv. publicaties gelden weer andere prijzen.

 

Bijverdienen als fotograaf

Dit vind ik zelf altijd fijn, maar kijk of het bij je past. Achteraf nog extra’s verkopen. Extra digitale bestanden, bijvoorbeeld een fotoshoot met 8 foto’s maar je laat er veel meer zien en die kunnen mensen dan kopen. Of een foto-album of afdruk. Dan word je echt beloond voor je werk.

PS. Ik laat mensen zelf kiezen vanuit Studio management. Wil jij 50% korting in je eerste jaar? Gebruik dan bij aanmelding de code SUZANNE FOTOGRAFIE

Een andere extra verdiensten is door print on demand, bijvoorbeeld Werk aan de Muur. Dan kan je je foto’s verkopen op bijvoorbeeld een canvas.

 

De exacte berekening

Die kan ik niet zo in een blog maken voor je, in mijn eerdere blog schreef ik wel wat tips hoe je het kan berekenen. Maar het is van zo veel factoren afhankelijk. Het belangrijkste is dat je je er goed bij voelt. Dat je niet voelt dat het jezelf te kort doet, want dat werkt frustratie op. Maar ook niet dat je het bedrag te eng vindt. Wil je eens bellen? Hieronder maak je een afspraak!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Hiermee blijf je op de hoogte van de laatste nieuwtjes, toffe acties en ontvang je iedere maand een dosis inspiratie. Zo kan jij met fun en focus gaan ondernemen.

Marketing door