In 2023 besloot ik Tiktok serieuzer aan te pakken. Tussen januari 2023 en januari 2024 ging het aantal volgers van 37 naar 5300. Steeds vaker hebben mijn filmpjes meer dan honderdduizend views, en twee bijna een half miljoen. Het leverde zoveel aanvragen op, dat ik om rond te komen niks extra’s meer hoef aan te nemen in 2024.
Die stijgende lijn kwam niet vanzelf. Serieuzer aanpakken betekent hier ook zeker niet: alles moet zakelijk zijn. Sterker nog, ik zie dat hele platform als een spel, met ruimte om uit te proberen en fouten te maken.
In deze blog deel ik wat werkt voor mij specifiek. Een creatief ondernemer, met live schilderijen op maat voor particuliere klanten, in de trouwbranche. Het kan zijn dat jij een hele andere doelgroep en vibe hebt. En nee, ik ben geen flitsende, dunne influencer met make-up en een witte brede lach maar ik ben comfortabel in wie ik ben en wil gewoon laten zien wat ik maak.
Gastblog door: Renée van den Kerkhof
Verbeeldt wat ertoe doet. Live wedding painter, rechtbanktekenaar, illustrator
Over mij:
– Fun fact: ik ben ambidexter dus kan met beide handen schilderen (niet tegelijk haha)
– Afgestudeerd aan de kunstacademie in Breda in 2015, rechtbanktekenaar sinds 2016, eerste bruiloft waar ik schilderde was in 2018
– Ik verbeeld graag wat ertoe doet
neetje.nl
Om bewustere keuzes te maken, wilde ik weten wat goed presteert qua bereik en interactie. Om allerlei data te kunnen analyseren, heb ik van alles uitgeprobeerd:
- Verschillende soorten content, verschillende features van het platform zelf (stories, videoreactie op een comment, carrousels, ‘stitches’, trends)
- In het Engels, Nederlands, Duits, Frans
- Wel/geen voice-over, of automatische text-to-speech
- Soms met wat humor, soms wat serieuzer of esthetischer
De eerste paar maanden…
…was ik al blij als iets 700 of meer views had. Twee eerste filmpjes die iets beter presteerden:
- Een waarin ik duidelijk de doelgroep aansprak, een korte video met een trending audio. Dat ik (tekst in beeld) hoopte dat die video bruidsparen zou bereiken voordat ik geboekt was voor hun dag. Als reactie gingen mensen vragen of ik nog op hun trouwdag beschikbaar was.
- Eerste filmpje met meer storytelling en proces in het Nederlands. Die begon met de reactie van het bruidspaar (= social proof en nieuwsgierigheid naar het eindresultaat).
Wat ik zoal analyseerde:
- lengte van de video’s
- wat voor woorden gebruikt
- wat voor editing, timing en effecten
- wat voor muziek/audio
- op wat voor momenten worden mijn video’s geliked (vaak: bij eindresultaat in beeld, of als ik iets positiefs over mijn werk zeg)
- filmpjes van internationale collega’s (er waren nog geen Nederlandse collega’s daar actief)
Als er een keer iets voor jou werkt, zou ik dat opnieuw proberen te benaderen. Niet precies dezelfde video, maar bijvoorbeeld twee die erop lijken. Een nieuwe over dat project, maar dan iets anders bewerkt. Of een over een ander project, maar dan met dezelfde bewerking en soort voice-over, zelfde soort muziek. Probeer verschillende combinaties uit tot je een formule hebt die voor jou werkt.
Waar mijn filmpjes die goed presteren aan voldoen:
- Het begin is steeds ongeveer hetzelfde; ik sta naast de schildersezel, de context van de bruiloft en het schilderen is duidelijk, mensen zien mijn gezicht
- Een voice-over in het Nederlands, door mijzelf ingesproken, inclusief ondertiteling
- Ik vertel kort, in toegankelijke taal, wat over de klus
- Verschillende soorten shots. Timelapse en video afgewisseld, een close-up en dan een beetje uitgezoomd met de setting erbij, een impressie van de trouwlocatie, soms een stilstaande foto van het eindresultaat. Dat het een verrassing blijft voor de kijker. Een beetje snappy, maar ook niet te gelikt en overprikkelend
- Klein beetje editing (paar seconden eraf, tekst toevoegen in beeld) in het platform zelf (dat vindt het algoritme leuker dan dat je een video importeert die al klaar is)
- Romantische achtergrondmuziek maar is instrumentaal, staat vrij zachtjes
- Veelal ‘long-form content’, minstens 30 tot 60 seconden maar liever over de één minuut (Tiktok gaat de langere filmpjes wat pushen omdat ze richting Youtube-achtige ads willen gaan)
Vijf tips voor Tiktoks:
Soms helpt een beetje voorbereiding.
Als ik naar een bruiloft ga heb ik altijd een standaard lijstje met het type beelden die ik in ieder geval wil opnemen. Bijvoorbeeld van links naar rechts filmen als ik halverwege ben. Het resultaat uitzoomen vanaf dichtbij in het midden. Als je pas aan het einde bedenkt, oh, zo’n knip met de vingers-overgang is wel leuk hier, dan had je dat eerder moeten bedenken voor dat eerdere shot.
Het begin is belangrijk.
Je hoeft echt geen kunstmatige aanvoelende ‘hook’ of flitsende marketingtaal te gebruiken. Maar zorg dat de eerste twee seconden van je beeld in ieder geval iets beweegt, dat de context redelijk snel duidelijk is voor de kijker die jou herkent, én voor de kijker die jou nog niet kent.
Wees niet bang om werk te hergebruiken en in andere vorm opnieuw te proberen.
Ook al denk je misschien ‘oh, maar dit heb ik toch al gedeeld’. Er zijn zoveel mensen die het nog niet hebben gezien. Ik maak wel eens combinaties, beelden uit verschillende bruiloften gemixt. Van elk bruiloftschilderij heb ik wel varianten qua montages gemaakt. Maak het jezelf makkelijker, je hoeft echt niet elke dag een nieuw groot werk te maken voor je iets mag delen. En als je toch al filmpjes maakt voor Tiktok: je kan die ook prima uploaden bij Youtube (als shorts) en Pinterest. Zou wel even de muziek loskoppelen in verband met auteursrecht, maar daar zitten extra views op jou te wachten.
Wat vaak wordt ‘opgeslagen’: content die men wil bewaren.
Met tips of informatie, lijstjes en voorbeelden. Zo maak ik van elke trouwlocatie die ik bezoek ook een paar videoshots vanuit verschillende hoeken en plekken. Ben er toch en gebruik er vaak een of twee van in de montage van het schilderij. Die shots samen leveren dan een extra video op, voor mensen die trouwlocaties zoeken.
Over tips geven: ik maak vrij bewust geen ‘how to’-content. Dat kan voor jou wel interessant zijn, maar ik wil geen workshops geven, ik heb geen online cursus over het live schilderen op locatie. Ik wil bruidsparen (en hun naasten) bereiken die mij inhuren voor de dienst, ik hoef niet de nieuwe Bob Ross te worden.
Wat altijd veel interactie oplevert:
als het in je video of in de comments gaat over prijzen en geld. Wat je rekent voor je werk. Ik ben daar transparant over, men kan dat heel duidelijk op een rijtje vinden op mijn site. Of men nu vindt of je te weinig rekent, of ze het redelijk vinden, of ronduit beledigd zijn door hoeveel je rekent, men vindt er altijd wel wat van. Controversie = meer comments = breder bereik. Wat nogal populistisch is en ik ga echt niet doelbewust stoken. Maar het werkt wel. Moet je het wel kunnen hebben dat mensen je prijzen bevragen. Voor mij: prima, ik maak soms ook wel een grapje op zo’n comment. Maar dat kan ik alleen doen omdat ik volledig achter mijn prijzen sta en me daar comfortabel bij voel.
Wat ik heb geleerd van viral gaan:
Die ervaring was gelijk een pressure cooker voor mijn customer journey – sorry voor zoveel Engels, haha. Veel mensen die doorklikten. Er stroomde van alles binnen en het stroomde over aan alle kanten. Alle foutjes uit mijn systeem kwamen aan het licht. Wat ik daarmee bedoel? Maak je systeem gestroomlijnd, zoals kunstwerken in de openbare ruimte hufterproof moeten zijn. Iedereen en alles kan in je funnel of aanvraagformulier terecht komen. Zo heb ik toch maar het telefoonnummer van mijn site gehaald, en DMs uitgezet. Ik kreeg tientallen berichtjes met ‘wat kost het?’ terwijl mensen ook gewoon op de link direct bij mijn prijzen terecht kunnen komen. Dat kostte me erg veel energie. En ik voegde twee verplichte vragen toe aan het aanvraagformulier, zonder die info kon ik niet gelijk aan de klant doorgeven of ik nog beschikbaar was voor hun trouwdag.
Meer dan op welk platform dan ook, kreeg ik negatieve comments. En weet je, feedback of kritiek op mijn werk: prima. Maar dit waren vervelende opmerkingen over mijn stembandproblemen. Mensen die me opzettelijk wilden kleineren, en anderen tagden om samen mijn stem uit te lachen. Via Privacy → Comments heb ik een aantal woorden in het filter gezet, zodat die comments automatisch verborgen worden. Het is verdorie mijn profiel, en niet een vrijplaats voor pestkoppen. Veel beter voor mijn mentale gezondheid.
Hoe meer mensen mij vonden, hoe meer ‘aanbiedingen’ er binnenkwamen, mensen die mij zouden helpen met marketing en vindbaarheid. Ironisch wel. Ook (een paar dezelfde) mensen die onder meerdere van mijn filmpjes hun trouwfotografie gingen aanbieden, beetje irritant. Ik heb ook de vraag gekregen of ik op een bruiloft wilde schilderen in ruil voor een tatoeage en een shout-out, dat vond ik wel grappig. Of dat ik een schilderij wilde maken van een parfumflesje. Ze bedoelde eigenlijk een tiktok-filmpje van haar product maken, want toen ik aangaf dat het schilderij alleen zou maken zonder filmpje omdat ik niet zo’n soort creator ben, reageerde ze helemaal niet meer.
Waar ik niet op voorbereid was: de constante stroom. Ik raakte vrij overprikkeld en heb meerdere nachten slecht geslapen. En ja, de notificaties stonden al standaard uit. Maar het kan verslavend zijn, hoor, elke keer als je refresht staat er een nieuw complimentje. Mijn hoofd heeft moeite met zo’n stroom te verwerken, en ik stond lang ‘aan’ elke dag.
Het is wel fijn dat ik weet dat ik bepaalde effecten opnieuw kan creëren, dat het geen one-hit wonder was. Maar toch wil ik niet afhankelijk zijn van één platform, dus ik blijf ook bloggen, aan Pinterest en andere manieren van vindbaarheid werken. Misschien een leuk thema voor een volgende blogpost 😉
Credits naar: Renée van den Kerkhof (schilderijen), kader Sanne Vol Liefde Fotografie en foto met schilderijen (en Renée) door Carola Vos Belevingen.
Dit ben ik!
Enthousiast, fanatiek, doorzetter, proffesioneel en eerlijk. Mijn naam is Suzanne, woonachtig in Ridderkerk met mijn gezin. Een liefde voor taart, reizen, spelletjes en dieren. Plus mooie lichtinval, gezellige gesprekken en spontane acties.